Iran

29 augustus 2018

Nu een dag of vijf in Iran rond aan het fietsen. Ik kan wel zeggen dat wij met z'n allen een totaal verkeerd beeld hebben van dit land. De mensen zijn supervriendelijk, regelmatig roepen ze welkom als ze langsrijden of lopen. Veel, inmijn ogen positief, getoeter als ze je zien fietsen.
Ook een erg groot land, 40 x Nederland met ongeveer 85 miljoen mensen.
Opvallend is ook dat je nauwelijks baarden ziet, hooguit van die hippe baarden die bij ons ook in de mode zijn. Bij ons loopt het kerkbezoek hard terug, ook hier schijnt het moskee bezoek heel sterk af te nemen.
Natuurlijk moeten ook onze fietsende vrouwen het lichaam wel bedekken, wij als sportieve mannen zijn op de fiets vrijgesteld van een lange broek maar zodra omgekleed is een korte broek uit den boze.
Alleen Amerikanen, Engelsen en Canadezen hebben beperkingen om vrij door het land te reizen vanwege de sancties van Trump. Alle andere nationaliteiten zijn vrij om zich door Iran te bewegen.
Door de sancties is de economie hard geraakt, is er hyperinflatie en stijgende werkloosheid. Voor ons gunstig voor de mensen hier een ramp.
Het fietsen is weer lekker uitdagend met veel klimmen en dalen, de temperatuur was gematigd maar waar we nu zitten, toch weer boven de 35 grC.
Goede, maar zeker rond de steden, erg drukke wegen. De vluchtstrook is over het algemeen goed dus daar fietsen we dan ook meestal.
We zitten nu redelijk dicht bij de Kaspische Zee en dat merk je aan het klimaat, veel vochtiger en soms ook bewolkt. We kijken uit over een enorme vlakte waar vooral rijst en graan wordt geteeld. Het graan is net geoogst en daarom ziet het er soms dor uit maar in het voorjaar is het een grote groene oase.
Ben benieuwd wat we verder nog gaan meemaken maar voorlopig bevalt het hier prima

1. Hendrieke Jonkers:
    29 augustus 2018
    Mooi verslag weer! Ik ben nog aan het twijfelen of ik oktober/november in Iran een rondreis zal maken. Hoor zoveel positieve berichten! Veel plezier en fietse!!
  2. Corine:
    29 augustus 2018
    Wederom weer een bijzonder verhaal Kees!
    Mooi hoe je het land en de bevolking beschrijft en hierbij je constatering weergeeft over het beeld wat wij ervan krijgen...
  3. Peter:
    29 augustus 2018
    Nou Kees dat zal voor jou niet meevallen om de korte broek in de koffer te houden
  4. Sandra Van den Bosch:
    29 augustus 2018
    Leuk al je verhalen. Super leuk om ook een foto van jou te zien.
  5. Flip:
    31 augustus 2018
    Wat leuk om te lezen hoe je deze reis beleefd maar ook om te horen hoe mooi de mensen zijn. Succes.
    Gr Marijke