Amasya Turkije

24 september 2018 - Bayburt, Turkije

We hebben van de laatste 8 dagen er 7 gefietst. Een rustdag was ingelast die we nog tegoed hadden van de twee dagen die we in Oost Turkije vanwege terreurdreiging niet mochten fietsen. In die 7 dagen hebben we zo'n 900 km gefietst door een onwijs mooi landschap. Wel redelijk zwaar omdat er geen meter vlak is. Het is op en af met soms vrij heftige beklimmingen maar dan natuurlijk ook weer superafdalingen over goede wegen. Vanuit Kars begonnen we een aantal dagen rond de 1700 m hoogte, gisteren 1000 m gedaald. Gisteren eerst 40 vrij heftige kilometers gemaakt, daarna 100km op en af die wel wat weg hadden van fietsen langs de Moezel alleen sparrenbossen ipv wijnranken.
We hebben meest zon maar twee keer s'avonds onweer met wat buitjes gehad. Vandaag hier in Amasya nog ruim 30 grC met volop zon. Morgen een rustdag bij dezelfde weersomstandigheden. Voor woensdag geven ze een dip naar 15 Gr en regen. We zullen wel zien.
Amasya is een van de oudste steden van Turkije, het is al ver voor Christus beschreven en er zijn graven te bezichtigen van 80 voor Christus. Daardoor is het erg toeristisch, een soort Valkenburg maar dan groter met allemaal winkeltjes, kleding, ijssalons, prullen, telefoonwinkels, restaurants etc. Wat mij tot nu toe opvalt dat er ook hier in het oosten van het land heel veel , in onze ogen, moderne mensen rondlopen. Vaak zie je moeders met hoofddoek gearmt met hippe dochter, telefoon in kontzak, rondlopen.
De mensen zijn wat afstandelijker als in Iran, ze laten je rustig je gang gaan, maar zeker ook vriendelijk. Helaas spreken ze nauwelijks Engels dus als je gevraagd wordt voor een bakkie thee peil ik eerst of er wel wat te praten valt anders probeer ik vriendelijk te weigeren.
Nog een paar dagen fietsen tot Istanbul, wordt vervolgd.
Voor een indruk van waar we hebben gefietst en van Amasya zet ik nog wat foto's op de blog.

1. Sandra Van den Bosch:
    24 september 2018
    Super mooi Kees.
    Volgende week zit ik ook in Turkije.
    Veel plezier je laatste stuk.
    En tot snel weer.
  2. Carla Hersbach:
    24 september 2018
    zier er weer mooi uit Kees!
    Geniet nog van `t mooie weer
    en het laatste stuk op de fiets.
    Groetjes
  3. Wilfred Luijk:
    25 september 2018
    Dag Kees, Wat een mega bijzondere trip en mooie verhalen. De tijd vliegt voorbij en voor je het weet ben je in Istanbul. (wat ook een mooie stad is) We kijken elke week uit naar je nieuwe blog. We zien je in oktober weer.
  4. Corine:
    25 september 2018
    Hoi Kees,

Het eerste hoofdstuk van jou reisverhaal werd bedolven door een paar onbedoelde steentjes ;-)
    Vervolgens kwam er een mooi verhaal tot stand over de avonturen die jij beleeft en in kleur en geur omschrijft...soms zelfs jaloersmakend...en nu is de finisch al weer in zicht...
    Ik wens je mij nog veel plezier in deze eindsprint en mooie laatste hoofdstuk(ken) toe!
  5. Angie:
    26 september 2018
    Wat mooi, die verschillende landschappen!
    Hopelijk valt de dip in het weer vandaag mee en komen jullie toch nog droog over.
    Hier hebben we het meeste onder controle :-)
    Geniet nog lekker en heel veel plezier!