Safranbolu Turkije

29 september 2018 - Safranbolu, Turkije

We zijn gisteren aangekomen in Safranbolu, weer een erg toeristische stad met het oude centrum vol met allerlei winkeltjes. Super gezellig en zeker het bezoeken waard. Ook hier weer een oude Karavanserai uit 1645 die onderdeel was van de Zijderoute. Nu omgebouwd tot hotel. Dit waren een soort herbergen waar je veilig kon overnachten en je paard of kameel kon stallen of omruilen voor een verse. We hebben er inmiddels al aardig wat gezien, soms gerestaureerd, soms de ruïnes ervan.
Fietsen blijft in Turkije een mooie uitdaging, de ene mooie beklimming volgt de andere en als beloning erg mooie afdalingen en vergezichten.
Helaas heeft de temperatuur een forse stap terug gedaan en zaten we een paar dagen onder de 15 Gr. Starten om 7.00 u bij 10 grC is niet fijn, zeker niet voor een koukleum als ik. Gelukkig hadden we twee keer een dorp kort voor de lunch stop waar ik een warme bakker vond die ook thee verkocht, met lekkere warme broodjes erbij natuurlijk. Na een half uur ben je dan weer een beetje mens en kan je je tenen en vingers weer bewegen.
Gisteren en vandaag gelukkig weer zon en 25 grC maar morgen wordt het weer veel minder.We zien wel wat de laatste vier!! fietsdagen gaan brengen. Rustig uitrijden is er in ieder geval niet bij, het blijft pittig klimmen tot Istanbul.
Wordt vervolgd,
Kees

1. Niek olsthoorn:
    29 september 2018
    Hopelijk heb je nog je mouwtjes en beenwarmers bij je. Want die kan je goed gebruiken. Je kan met die lagere temperaturen wel al een beetje acclimatiseren. Wij hebben inmiddels de eerste vorst nacht in Nederland gemeten. Afgezien van die paar koele dagen ,zal je zeker een heel warm gevoel hebben over je reis. Ik beproef dat je behoorlijk gecharmeerd bent over de bevolking in dat verre oosten. En dat is fijn om te horen. Wij horen teveel negatieve berichten .
    Kees geniet nog even en we spreken elkaar soon.