Oezbekistan Samarkand

8 augustus 2018

Na de verplichtte rustdagen in Dushanbe zijn we met busjes naar de grens gebracht. Nog even over Tadzjikistan, de meeste van jullie zullen hier denk nooit komen hoewel het een bijzonder mooi land is. Tadzjikistan wordt net als Oezbekistan en Turkmenistan door dictators geleid. Vrijheid van godsdienst bestaathier niet. Mannen mogen bv geen baarden dragen. In Tadzjikistan heb je ongeveer iedere paar kilometer ee n reusachtig grote poster van de president
Zij zijn hier almachtig en bepalen alles. Iedereen die het niet hen eens is draait de bak in. Daarom is het niet heel vreemd dat die aanslag is uitgevoerd om het land, cq president, te treffen. Tad,jikistan bestaat voor 95℅ uit bergen, op de vlakke stukken wordt veel katoen geteeld. In de bergen vinden ze steeds meer zeldzame grondstoffen wat het land een beetje uit de armoede trekt. Wederom is de president grootverdiener. Er wordt geïnvesteerd. In toerisme, fietsen, bergbeklimmen en hiken kan hier geweldig goed.
Nu Oezbekistan, ik zet wat foto's online. Zo zit je midden in de woestijn, zo is het supergroen met wederom heel veel katoen teelt. Overal waar water is of wordt gebracht groeit het als kool. Hier veel grote vlaktes en wel bergen op de achtergrond maar veel minder heftig als Kirgizstan en Tadzjikistan. Nu is Samarkant een van de oudste steden ter wereld, later meer hierover.
Laatste dagen steeds 130 km per dag, met de warmte tegen de 40 grC best een uitdaging.
De eersten zijn dan rond 1300 u binnen de laatste rond1600 u. We ontbijten om 1/2 6 , de tas moet dan klaar staan, dus tent ingepakt. Voor 6.00 uur op de fiets om de hitte nog een beetje voor te blijven. Overde helft staat de rode bus klaar met de lunch, wat betekent dat we rond 10.00 u alweer eten .verder regelmatig coke-stops om vooral veel te drinken. Ik heb nu al meer cola op in 4 weken als de rest van het jaar.
Als we aankomen staan er soms aan een rivier waarin we ons kunnen wassen, eergisteren op de manier het zout af kunnen spoelen. Gisteren was het weer behelpen met wetties om enigzinds het zweet kwijt te raken. Nu dus wel lekker om weer eens een douche te zien. Op onze campsites hebben we die niet omdat we meest langsde weg op een vlak stuk land staan. Dus houd je van luxe vergeet deze dan maar.
Binnenkort meer over Samarkand een van de oudste steden ter weteld

1. Ron:
    8 augustus 2018
    Ziet er gaaf uit Kees! Zoals je zegt een beetje behelpen op zn tijd maar wel de moeite waard.
  2. Corine:
    Mooi verhaal weer Kees!!
  3. Peter:
    9 augustus 2018
    Kees wel op tijd blijven scheren